• Rwa ramienna (barkowa)

Jest to choroba spowodowana zmianami zwyrodnieniowymi kręgosłupa w odcinku szyjnym. Charakteryzuje ją ból karku i ramienia. Najczęściej dokucza osobom w starszym wieku.

Objawy

O rwie ramiennej świadczy silny ból karku i ramienia, który nasila się podczas ruchów głowy, kaszlu i kichania i promieniuje do kończyny górnej.

W zależności od miejsca uszkodzenia kręgosłupa ból promieniuje do bocznej, tylnej lub przyśrodkowej powierzchni ramienia. Może obejmować także plecy i przednią powierzchnię klatki piersiowej. Najczęściej pojawia się rano po przebudzeniu. W zaawansowanym stadium mogą mu towarzyszyć niedowłady mięśni i zaburzenia czucia.

Przyczyny

Jedna z przyczyn choroby to zużycie kręgosłupa i zmiany zwyrodnieniowe krążka międzykręgowego (dysku). Zniszczony dysk, a konkretnie znajdujące się w jego środku jądro miażdżyste, uwypukla się lub wypada i uciska korzenie unerwiające ramię i kończynę górną.

U kobiet często ból pojawia się pod wpływem zaburzeń hormonalnych. Zmienia się bowiem struktura kości (osteoporoza), które są bardziej podatne na różne choroby, m.in. na rwę ramienną.
Przyczyną choroby może być też ciężka praca fizyczna powodująca przeciążanie kręgosłupa szyjnego.

Diagnostyka

Leczenie

Kiedy pojawi się ból należy odpoczywać i unikać ciężkich prac fizycznych oraz długotrwałej jazdy samochodem.

Gdy ból nie ustępuje należy zgłosić się do lekarza, który w łagodnych przypadkach może przepisać odpowiednie leki i zabiegi rehabilitacyjne.
W ostrym przebiegu rwy ramiennej stosuje się kurację sterydową, a w ostateczności leczenie operacyjne.

Ustąpienie bólu nie oznacza, że jesteśmy zdrowi. Dolegliwości mogą powrócić dlatego ważna jest rehabilitacja i odpowiednie ćwiczenia wzmacniające mięśnie kręgosłupa.

Profilaktyka

By zapobiec bólom kręgosłupa trzeba wyrobić w sobie nawyki prawidłowego chodzenia, siedzenia, spania czy uprawiania sportu.

Najważniejsze jest wzmocnienie gorsetu mięśniowego czyli mięśni brzucha i grzbietu, które utrzymują nasz kręgosłup w prawidłowej pozycji i zabezpieczają go przed urazami. Najzdrowsze dla kręgosłupa jest pływanie, a także jazda na rowerze.

Każdą pracę i ćwiczenia fizyczne trzeba wykonywać tak, by nie przeciążać kręgosłupa. Zatem po ciężkie przedmioty kucamy, a nie schylamy się i podnosimy je powoli. Pranie czy mycie głowy nad wanną wykonujemy w pozycji klęczącej (nie wolno się pochylać na prostych nogach). Podobnie w przypadku prac w ogrodzie. Wykonując pracę siedzącą przy biurku, co godzinę robimy przerwę na krótką gimnastykę. Podobnie podczas długiej jazdy samochodem. Przy chodzeniu czy siedzeniu nie garbimy się i wciągamy brzuch.

W zapobieganiu chorobie ważne są także: unikanie stresu, używek oraz zdrowa dieta.

Zobacz także: Dyskopatia i Rwa kulszowa