Wtorek, 07:10 13-03-2012

Sól – "białe złoto", czy "biała śmierć"?

Poprawia smak potraw, wspaniale konserwuje i jest niezbędna w naszej diecie. Sól pełni ważną rolę w życiu człowieka, nie bez przyczyny jest nazywana „białym złotem”, ale pod warunkiem, że jest spożywana z umiarem. Jej nadmierne spożycie szkodzi zdrowiu, dlatego też dietetycy nazywają ją „białą śmiercią”, ale niedobór soli jest równie niebezpieczny.

Ograniczenie soli wpłynie dobrze
na serce.

Nie za mało i nie za dużo

Nadmiar spożywanej soli powoduje wzrost ciśnienia tętniczego, wiąże się z podwyższonym ryzykiem udaru, zawału serca i innymi schorzeniami sercowo-naczyniowymi. Sprzyja również rozwojowi choroby wrzodowej żołądka. Zbyt dużej ilości soli powinny też unikać osoby narażone na choroby nerek oraz kobiety po menopauzie, u których dieta wysokosolna zwiększa ryzyko osteoporozy. Ponadto sól spożywana w nadmiarze może prowadzić do otyłości.

Badania wykazały, że w Portugalii czy Hiszpanii udary są dwukrotnie częstsze niż w Danii czy Belgii gdzie spożywa się o 20 procent soli mniej. Na nadciśnienie tętnicze cierpi też dużo osób w krajach Dalekiego Wschodu, w których konsumpcja soli jest rekordowo wysoka.

Ale niezdrowe dla organizmu są również niedobory soli. Sól jest bowiem źródłem sodu, który odpowiada za stałe ciśnienie krwi, a także przeciwdziała zbytniemu odwodnieniu i związanymi z tym dysfunkcjami ogólnoustrojowymi. Zbyt mała ilość sodu w organizmie wywołuje pragnienie, zmęczenie i brak apetytu.

Z kolei międzynarodowy zespół naukowców odkrył, że niskie spożycie soli może łączyć się z podwyższonym ryzykiem śmierci sercowo-naczyniowej i hospitalizacją z powodu zastoinowej niewydolności serca.

Ile solić?

Według światową Organizacje Zdrowia (WHO) dziennie powinniśmy spożywać nie więcej jak 6 g soli (1 płaska łyżeczka) dziennie, tymczasem Polacy spożywają do 15g soli na osobę. Ograniczenie konsumpcji soli nie jest proste, ponieważ duża jej ilość znajduje się w wielu produktach spożywczych: serach, wędlinie czy rybach, tym bardziej powinniśmy zrezygnować z dosalania.

Jeśli sól, to nieoczyszczona

Starajmy sie sięgać po sól bogata w mikroelementy. Zwykle w sklepie wybieramy sól chemicznie oczyszczoną, albo jodowaną. Taka sól nie posiada większych wartość , ponieważ w jej składzie jest tylko czysty chlorek sodu i zazwyczaj niewielka ilość jodu. Najlepsza jest sól morska zawierająca mikroelementy. Jest bogata w magnez, lit, selen, cynk czy jod. Dobra jest również sól kamienna, która zawiera miedź, chrom, wapń.

Jak ograniczyć spożywanie soli?

  • sprawdzaj informacje na opakowania i wybieraj produkty z mniejszą ilością soli
  • do dań przygotowywanych w domu z każdym dniem dodawaj mniej soli, kupi smakowe powoli przyzwyczają się do niesłonych potraw
  • zamiast soli używaj różnych mieszanek ziół
  • unikaj chipsów, słonych paluszków i orzeszków
  • ogranicz słone sosy i przyprawy (sos sojowy, magi)

MW